Return of the Botol Tjebok!

Wie had anno 202 kunnen bevroeden dat er veldslagen om toiletpapier uitgevochten zouden worden? En toch is dat wel degelijk gaande. Ergens in Australie, waar deze belachelijke trend begon dacht iemand: hee, het woord corona lijkt wel erg op noro, dus we worden vast hartstikke mentjret! En daarmee was een wereldwijde waanzin geboren.

En ja, ook ik heb deze week toch maar een grootverpakking extra mee naar huis genomen, al voelde ik me wel stom dat ik meedeed aan deze hype. Maar ja, wat moet je anders?

Nou…

Daar weet een Indo wel antwoord op. (Tromgeroffel graag!) De botol tjebok is terug van weggeweest!

Ik geef ruiterlijk toe dat tjebokken nou net een van de vakgebieden is waarbij ik toch meer Hollands dan Indisch ben. Het is duidelijk geen genetisch aangeboren vaardigheid, zoals pedis eten. Ik ben er althans nooit erg handig in geweest. Of het nou met een plastic spafles gebeurt of met een gajoeng (een soort plastic melkpan): het resultaat is steevast hetzelfde. Een natte broek en een overstroomde badkamer.

botol tjebok
Zelfs de botol tjebok bestaat tegenwoordig in een high tech turbo variant!

Mijn moeder heeft nergens last van. Ze heeft zelfs een handdouche op het toilet zodat ze niet met flessen hoeft te hannesen. Helaas wel met alleen koud water, wat nou ook niet echt je dat is. Maar ook met de spafles is ze een ware virtuoos. (Tjebokken doe je niet met een , kun je namelijk in knijpen, en zo dus de kracht van de waterstraal doseren.

Japan

Er bestaan gelukkig betere oplossingen, en die komen uit Japan, waar mensen alleen maar sushi eten en dus weinig vezels binnenkrijgen. Met als gruwelijk gevolg: hardnekkig aankoekende ontlasting die zich alleen met een staalborstel laat verwijderen. En dus hebben ze daar wc’s met alle toeters en bellen die een verwende derrière maar kan wensen. Met een paar tiptoets indrukken wordt je pantat schoon gesproeid met water op een exact ingestelde temperatuur, en vervolgens ook nog droog geföhnd. Het moet er nog bijkomen dat er een wolkje parfum over je toges verneveld wordt. Ik heb zo’n turboplee meegemaakt in een hotel in Spanje, en ik kan u vertellen: ik was niet van de pot te rukken. Wat een weldaad! Daar kan geen zeslaags Cotonelle tegenop.

Youtube

Helaas is zo’n toilet-met-wasserette niet zo makkelijk te krijgen in Nederland. Ik voorspel daarom dus toch dat we massaal aan de tjebokfles moeten geloven. Ik ga van de week dus een instructievideo met mijn 82-jarige moeder filmen. Wedden dat het een hit wordt op Youtube?

Leave a comment